Smiech, humor a ich benefity....
Smiech je voľba: Každý by mal poznať benefity humoru, náš mozog ho miluje
Viete, že my si vyberáme, či budeme mať dobrý deň alebo zlý?
Istá humoristka raz povedala: „To, čo sa ráta, nie sú udalosti, ktoré sa dejú vôkol nás, ale ako na ne reagujeme. Vy si vyberáte, či budete mať dobrý deň alebo zlý. Vy dokážete v situáciách nachádzať humor a meniť perspektívu, z ktorej sa na ne dívate.“ Smiech je totiž voľba.
Výhody smiechu prekračujú hranice
Humor má obrovské množstvo krátkodobých aj dlhodobých benefitov. Dobrý zmysel pre humor znamená vysoký emočný kvocient (EQ), pôsobí ako pozitívna emocionálna regulácia. Znamená schopnosť odpojiť sa od priveľmi stresujúcich udalostí, aby ste získali lepší nadhľad a videli veci v inom svetle.
Smiech stimuluje množstvo orgánov, pretože počas smiechu sa rýchlejšie nadychujeme a teda dostávame do tela viac kyslíka (fyzický akt smiechu sa podobá cvičeniu) – od srdca, pľúc, tráviace orgány až po svaly.
Zvyšuje vylučovanie endorfínov v mozgu, čo spôsobuje, že sa uvoľní napätie z tela, zo svalov, znižuje srdcový tep a tlak (u starších sa tak redukuje riziko vzniku srdcového infarktu), teda telo zrelaxuje a redukuje fyzické symptómy stresu.
To boli krátkodobé benefity, medzi dlhodobé patria zlepšovanie imunitného systému (negatívne myšlienky a pocity spôsobujú chemické reakcie v tele, čím prinášajú viac stresu a znižujú imunitu, zvyšujú riziko zápalových procesov – pozitívne pôsobia presne opačne).
Uvoľňuje bolesť - humor akoby primäl telo produkovať látky tlmiace bolesť. Zlepšuje náladu, pridáva k optimizmu, ľahšie sa s humorom vysporadúvame so zložitými situáciami a zvyšuje osobnú spokojnosť. Teda znižuje riziko vzniku úzkostí a depresií.
Dojčatá sa viac smiali a rýchlejšie učili
To nie je všetko. Vyvážený a konzistentný zmysel pre humor dokáže deťom pomôcť prekonať zložité obdobie adolescencie. Stanfordská univerzitná škola medicíny sledovala cez MRI skeny reakcie mozgu u 6-12-ročných detí na zábavné videá.
Výskumníčky a výskumníci si všimli podobnosti medzi neurónovými sieťami u detí (reagovali časti mozgu spojené s odmenou a so spracovaním nesúrodých vecí, ktoré mozog prekvapujú-humor) s dospelými. Tie detské však boli menej sofistikovanejšie, preto platí, že humor treba prispôsobiť veku.
Iná štúdia ukázala, že sa dojčatá (deti vo veku 18 mesiacov) oveľa rýchlejšie učili novým schopnostiam, pokiaľ im ich dospelí predviedli s humorom. Humor sa zdá byť v týchto prípadoch triviálny, jeho funkcia je však oveľa dôležitejšia.
Vyššie spomínané aktivizovanie systému odmien v mozgu spôsobuje, že sa dieťaťu stimuluje motivácia a vylučovanie dopamínu zase zlepšuje uchovávanie informácií v pamäti, teda humor zlepšuje dlhodobú pamäť – u študentov všetkých vekových kategórií! Na tento fakt prišlo vo svete už množstvo učiteľov.
Humorné správy náš mozog miluje
Najnovšia štúdia, ktorej výsledky zverejnili v januári tohto roku, sa sústredila na spôsob, akým primäť mladých ľudí, aby sa zaujímali o dianie vo svete, vrátane politiky a udalostí, odohrávajúcich sa nielen doma, ale aj v zahraničí.
Ako ich pritiahnuť k tomu zaujímať sa o svet vôkol seba, byť vzdelanejší o tom, čo sa deje, o politike a veciach verejných? Bez toho demokracia nemôže fungovať. Pennsylvánska a štátna univerzita z amerického Ohio sa zamerala na ľudí vo veku 18-34 rokov, ktorí sledovali rôzne druhy správ – niektoré neutrálne, iné podávané s humorom. Skúmali reakcie ich mozgu cez MRI skeny a spravili im aj pamäťové testy.
Zistili, že na humorné správy mozog reagoval vyššou aktivitou – napríklad sa zapájali časti mozgu spojené s uvažovaním o tom, čo iní ľudia cítia a o čom premýšľajú – to vysvetľuje sociálnu povahu komédie.
Humor u mladých stimuloval aj aktivitu mozgu v oblastiach spojených so sociálnym zapojením, účastníci si ľahšie zapamätali politické fakty a zvýšila sa im tendencia politické informácie zdieľať ďalej so známymi online. Humor teda rozšíril poznanie o politike.
A čo humor vo vzdelávaní? Najlepšia stratégia
Učitelia si dokonca všimli, že humor je vec sociálna. Buduje totiž zmysel pre komunitu, pretože znižuje potrebu obrany a spája dokopy rôzne individuality. Zároveň je smiech a humor výborná učebná pomôcka, čo pritiahlo pozornosť množstva špecialistiek a špecialistov z oblasti vzdelávania, ktorí zistili:
1. Smiech a humor pri učení deti motivuje. Eliminuje bariéru medzi učiteľom a deťmi, čím sa u detí zvyšuje záujem o učivo, nadšenie z nových informácií, deti sa necítia zahanbené pri robení chýb, teda sa neboja ich robiť. Humor vyvoláva vzrušenie, čo stimuluje zvedavosť.
2. Redukuje stres. Vtipný, uvoľnený učiteľ nevyvoláva strach. Uvoľňuje sa atmosféra napätia a stresu, ktoré blokujú u detí schopnosť rozumieť a uchovávať informácie.
3. Stimuluje kreativitu. Zlepšuje predstavivosť, deti sa neboja nepravdepodobných riešení problémov, neboja sa výsledkov ani zlyhaní, preto sú kreatívnejšie a spontánnejšie.
4. Pomáha pri riešení problémov. Na problémy sa deti dívajú s humorom, informácie vnímajú z rôznych uhlov pohľadu, neboja sa akceptovať výzvy, vziať na seba riziko, prijať nekonvenčné idey a spôsoby myslenia, alebo akceptovať zlyhania.
5. Stimuluje socializáciu. Humor pomáha usmerňovať zlé skúsenosti a konfliktné situácie. Vytvára prostredie bez stresu a strachu, deti sa cítia slobodné, bezpečné, vnímané a sebavedomé, ľahšie nadväzujú medzi sebou vzťahy a spolupracujú osobnosti, ktoré by tak inak robiť nevedeli. Ak sa vedia deti na sebe zasmiať, nepotrebujú medzi sebou bojovať a hnevať sa.
6. Pomáha deťom s psychologickými problémami. Humor pôsobí v skupine detí s učiteľom ako skupinová terapia.
7. Vytvára pozitívne prostredie na učenie. Redukuje násilné a agresívne správanie. Vyvoláva rešpekt a ocenenie pre učiteľa a učiteľku, podporuje otvorenú komunikáciu a pomáha deťom vyvinúť si zmysel pre odlišné myslenie. Deti sú optimistickejšie a pozitívnejšie, teda šťastnejšie.
Nebojte sa preto ako rodičia viac sa smiať, hoci aj na sebe, ako učitelia byť vtipnejší a uvoľnenejší. Hoci niektoré štúdie tvrdia, že humor dedíme, iné ukazujú, že sa ho môžeme naučiť. Deti sa humoru učia od rodičov. Vtipy nám nemusia byť vlastné, aby sme sa boli schopní zasmiať na sebe a rôznych situáciách, odľahčiť problémy a pomôcť deťom dívať sa na udalosti z rôznych uhlov pohľadu – aj toho humornejšieho. Najmä v týchto ťažkých časoch.
Zdroj: www.najmama.aktuality.sk